Debrecen, mint új főváros?
2018. november 06. írta: kalaszimisi

Debrecen, mint új főváros?

A lehetséges új főváros létrehozható egy már létező nagyvárosból. Ebben az elképzelésben nálam kiemelt helyen szerepel Debrecen, mint a legnépesebb magyarországi város Budapest után. Hogyan lehetne Debrecen főváros? 

Debrecen alapterülete megközelíti Budapestét, a lakossága pedig 200 ezer fő. A város alapterülete bővíthető és amint az később látható is lesz, a bővítés nem is annyira lehetetlen és indokolatlan dolog.

Debrecen már volt Magyarország fővárosa 1849-ben és ilyesféle szerepet 1944 végétől kezdve is betöltött, nagyjából 100 napig. A jelenlegi magyarországi települések között Debrecen kiemelt helyet foglal el, mint jól és tudatosan fejlesztett város. A városról nehéz nem gondolni, hogy a vezetői nem Budapest ellensúlyozása felé kormányozzák. Ez a bejegyzés így nem is annyira megy távol a valóságtól, csupán pár lépéssel szalad előre.

Maga a város mindig is központi szereppel rendelkezett a térségben, így a központi irányító szerep mindenféle szükséges alapja adott. Az ugyan vitatható milyen minőségben, de valószínűleg jobbak a jelenlegi feltételei, mint a környékén lévő más városoknak. A fő probléma nem is itt van, hanem a vízügyek körül!

Debrecennek víz kell! Nagyon sok!

A város jelenlegi vízellátásának az egyik forrása a rétegvíz kitermelése, a másik pedig a Keleti-főcsatorna, amelyik a Tisza vizét szállítja az Alföld északi részére. Most a felszíni vízkiemelés és a rétegvíz kitermelése elegendő a város ellátására, de háromszor-négyszer ennyi ember igényeihez már több víz kellene.

A víz ráadásul azért is szükséges, mert a város körüli tavak nem egyszer a kiszáradás szélére jutottak, illetve a környékbeli erdőknek is indokolt lenne valamilyen vízellátást kiépíteni. Ezt nem én találtam ki, hanem a vízügyi konferenciák állandó témája.

debrecenhez.jpg

Debrecennek nagyon sok vízre van szüksége, egy folyónyira - a képen a Duna egyik ága látható

A vízellátás egyik mellékesnek tűnő története, szinte már sci-fi kategória, a város Dunával való összekötése. Akármelyik város is kerüljön szóba új fővárosként, majd elő fog kerülni ez a kérdés. Azt nem tudnám elképzelni, hogy valaki mondjuk Budapestről vagy Kecskemétről hajóval utazzon Debrecenbe sürgős ügyeket intézni, inkább a belföldi vízgazdálkodás miatt lenne indokolt. 

Ennek az elképzelésnek a sci-fi része a Dunát és a Tiszát összekötő csatorna terve. Politikai okból kissé kényes a téma, de sok érv szól amellett, hogy a csatornát előbb (vagy rosszabb esetben utóbb) meg kell építeni. A csatorna Dunaújvárossal szemben indulna el, elérné Kecskemétet is, majd Szolnoknál ágazna a Tiszába. 

A következő szakasz a Szolnok és Tiszalök közötti rész, amelyik a folyón 184 km-re van egymástól (légvonalban 128 km a távolság), de elméletileg ez a szakasz most is hajózható. Szintén hajózhatónak tekintik a Tiszalök és Balmazújváros közötti részt, mely jelenleg a Keleti-főcsatorna névre hallgat és a Tisza vize folyik benne. Ezt a részt indokolt lenne kiszélesíteni.

Debrecen vízellátási gondjainak a megoldásának a kulcsa, a Balmazújváros és Debrecen közötti mesterséges folyó megépítése lenne. A Keleti-főcsatorna térképen kényelmesen összeköthető Debrecennel. Debrecen azonban nagyjából 30 méterrel magasabban fekszik, ami azt jelenti első megközelítésben, hogy valamilyen módon Debrecen felől kellene vízforrást biztosítani. Ez eléggé nehéz, mert a kiszáradás határán lévő tavak miatt éppen a fordítottja lenne szükséges: a Keleti-főcsatorna bevezetése a Debrecen környéki tavakba. Különösen azért is lenne ez jó ötlet, mert a Tisza időszakos vízbősége (áradásokra utalok) kihasználandó lehetőséget kínál.

A helyzetet azonban az említett szintkülönbség nehezíti. Sőt, az is, hogy Balmazújváros és Debrecen között van egy vízválasztó. Vagyis mesterséges tavat kellene kialakítani a vízválasztó körül, ami csak egy műszaki kihívás a sok közül. Mindez azonban nem csupán egy merész álom, hanem terv formájában már létezik és CIVAQUA a neve.

A város elméletileg a folyó fogadására fel van készülve, mert a Tócó névre hallgató patak medre ki is lett bővítve (és éppen 2018 nyarán ki is száradt). A Tócó a Kösely nevű vízfolyásba ömlik, az pedig Hajdúszoboszlónál csatlakozik a Keleti-főcsatornához. A Tócó és a Kösely kibővítése a már eleve kibővített Keleti-főcsatornához egy másik sci-fi, de a Civaqua tartalmaz hasonló elemeket.

Közlekedés

Debrecen másik előnye a repülőtér. Magyarország működő repülőterei közül Budapestet leszámítva a legnagyobbról, pontosabban a legforgalmasabbról van szó. A reptér kritikája lehetne az, hogy Debrecen belvárosa és a reptér között nincs kiépítve a vasúti személyszállítás, így azt meg kellene teremteni. A feltételes mód azért indokolt, mert a helyzet Budapesten sem jobb. Az új főváros azonban nem indulhatna ekkora hiányossággal.

A megközelítési lehetőségével kapcsolatban ki kell emelni, hogy Debrecen már jelenleg is vasúti csomópont, maga a város 18 vasúti megállóhellyel rendelkezik. Ez szintén Budapesttel egy kategóriába sorolható. A vasúti közlekedést a város közlekedése szempontjából ki kellene használni, nem úgy, mint Budapesten.

A helyi tömegközlekedésben villamossal, trolival és autóbuszokkal lehet találkozni. Szubjektív véleményem szerint a járművek tragikusan ritkán járnak, ami egy megyeszékhelyhez képest is méltatlan. Ezt eleve fejleszteni kellene és mivel az új főváros egy modern, milliós nagyváros lenne, ezért ki kellene építeni a metróhálózatot is. Ha ez megvalósul, akkor sem lehetne elkerülni a felszíni járatok sűrítését!

Maga a város autópályán elérhető (M35), de nyilván előbb-utóbb amúgy is ki kellene építeni egy körgyűrűt a város körül, ami a fővárossá válás után nagyon hamar megkerülhetetlen lenne.

Összegzés

Ha Debrecen lenne az új főváros, akkor lennének problémák abból, hogy az országnak nagyon a keleti részében fekszik. Nagyon nehéz helyzetben lenne például az, aki Sopronban vagy Kaposváron lakna és a fővárosban kellene ügyeket elintéznie. Ezt sokkal korszerűbb közigazgatással lehetne megoldani, illetve elkerülhetetlen lenne a várost minden megyeszékhellyel közvetlen járatokkal is összekapcsolni (újabb sci-fi: belföldi repülők).

Másik hátránya Debrecennek, hogy túl közel fekszik a határhoz. Egy katonaföldrajzzal foglalkozó tanulmány említette egyszer, hogy a határvonaltól 50 km-en belül nem ésszerű fővárost telepíteni, mert nehéz a védelme. Nem tudom jelenleg ez mennyire problémás, de nem Debrecen lenne az első főváros amelyik nagyon közel fekszik az ország határaihoz.

A térség nyerne az új fővároson, mert a vízproblémái megoldást nyernének, a turisztikai kincsei pedig kiaknázhatóak lennének.

Debrecen mellett szól, hogy erre a szerepre a magyarországi városok közül a legfelkészültebb, mert az intézményi háttér és a szaktudás már helyben van. Bár minden városnál említhető lesz majd, hogy a fővárossá alakítása nagyon sok pénzbe kerülne, feltehetően Debrecenben lehetne ezt a legkevesebb ráfordítással kivitelezni.

Ez lenne a sokkoló terv első része. Mit szóltok hozzá? Mennyi benne a realitás? Hol tévedek nagyot?

A bejegyzés trackback címe:

https://ujfovaros.blog.hu/api/trackback/id/tr6214352257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsekerno_007 2018.11.06. 15:06:03

Nyílván nem új főváros kell hanem kellenének regionális központok, 2-3 milliós régiókkal. Ez a "Vízfej" szerkezet nagyon rosszul használja ki a földrajzi környezetet.

Sir Galahad 2018.11.06. 15:29:54

Gondolatkísérletnek nagyon érdekes, de a realitása természetesen nulla. Debrecen csak átmeneti időre, háborús szükségből volt főváros. Miért kellene Budapestet lecserélni?

Csató 2018.11.06. 15:50:23

"Nagyon nehéz helyzetben lenne például az, aki Sopronban vagy Kaposváron lakna és a fővárosban kellene ügyeket elintéznie. "

Online, ügyfélkapu stb. ügyintézés. Az elmúlt pár évtizedben még egyszer sem kellett személyesen ügyet intéznem Budapesten.
Persze ezzel együtt, vagy ennek ellenére is hülyeség lenne lecserélni a fővárost.

Tuschinger elvtárs vagyok 2018.11.06. 16:25:35

@Sir Galahad: M"iért kellene Budapestet lecserélni?"

Olvasd el az előző posztot.

Tuschinger elvtárs vagyok 2018.11.06. 16:28:44

"határvonaltól 50 km-en belül nem ésszerű fővárost telepíteni, mert nehéz a védelme. Nem tudom jelenleg ez mennyire problémás, de nem Debrecen lenne az első főváros amelyik nagyon közel fekszik az ország határaihoz."

Nos , ez alapján Budapest is kapásból kiesik. Maradna Veszprém Székesfehérvár, Szolnok, Kecskemét mint lehetséges jelöltek (feltéve hogy megyeszékhelyek fejlesztésében gondolkodunk)

nemecsekerno_007 2018.11.06. 17:05:23

Egyébként ha nem Európában lennénk akkor már lenne egy kb. egymilliós bádogváros Budapest körül. A decentralizálási kezdemények már jók, ebbe az irányba kéne tovább haladni ahhoz ugyanis, hogy élhetőbb legyen a főváros az isten pénze nem lenne elég és csak azt érnénk el, hogy még többen költöznének oda. Így is elszívja a tőkét és a munkaerőt. M8, M9 autópálya, déli-autóút/autópálya, kereszirányú vasútvonal-fejlesztés, cégek, befektetők támogatása ha vidékre költözik, ilyesmi. Meg kell nézni Hollandiát, 17 millió ember egy kb. Dunántúl méretű területen, egyenletesen kiépült, kiváló infrastruktúrával. Ehhez képest mi nagyon rosszul használjuk ki az erőforrásainkat.

gyerek 2018.11.06. 17:17:19

Ne viccelj már, Debrecen létezése is indokolatlan, nehogy már fővárossá avanzsáld...

BlahBlah 2018.11.06. 17:22:18

Debrecen helyett jópár nagy város lehetne, de szerintem inkább mást kellene, az összes megyeszékhely között legyen normális közlekedés, vonat/autópálya, első körben közvetlen összekötés a szomszédos megyeszékhellyel, mert jelenleg minden út budapestre megy, de északról délre menni kb lehetetlen az országban

morph on deer 2018.11.06. 17:25:10

@gyerek:
Ne viccelj már!
Akkor mi lenne a Kósa mama disznótelepével?! Hát micsoda ‘hazaffy’ vagy te?
:)

szepipiktor 2018.11.06. 18:17:15

"olvasd el az előző posztot!"
Miért? Ez egy sorozat? Miért nem jelzed?
Tehát nem jelezted, így önállóan értékeltem.
Kérdésem nekem is:
Miért vetődik ilyen fel a fejebben?
Erdélyi vagy?Mert Budapest és más városunk összevetése is értelmetlen, vízfej, de legalább nem a periférián van, gazdasági oldalról is ostobaság, Győr és Miskolc mellett más országos szinten nincs meghatározó ipar sehol sem.
Ja vigyük oda!
Na ezért kérdem: miért?
Mi indokol egy több évtizedig tartó, anyagilag felmérhetetlen projektet?
És amihez ugye a gazdaság szereplőinek is lenne pár szavuk. Sok multi vinné inkább Bécsba, Pozsonyba a központját (vagy hagyná Budapesten), minstem egy távoli területre költözzön.
Egy régió fejlesztése ne legyen már indok egy másik leépítéséhez.
Ha csak nem politikai okok, elvek vannak a hamu alatt...
Vigyük inkább akkor Kolozsvárra, nagyváradra stb.

szepipiktor 2018.11.06. 18:20:04

@BlahBlah:
Jól látod! Ahol ilyen ventralizált a közigazgatás - ami ugye a gazdaságot is centralizálja, ott az infrastruktúrával segítik a régiókat.
Kellene végre sugárirányban autópályák és VASÚTVONALAK (nagysebességű, hogy 1 órán belül le lehessen érni és délután meg vissza), illetve két körgyűrű rendszer, egy a határoknál, egy meg egy szinttel bentebb.
Akkor települne ipar, lenne munka, bevétel és fejlődés.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2018.11.06. 18:27:14

Jó és élhető ez a város így, nem szeretnénk főváros lenni. A tavakat tényleg fejleszteni kell, no meg az Egyetemeket is meg lehetett volna említeni.
/Ja, és Kösely a helyes elnevezés./

GöTi 2018.11.06. 18:54:57

@szepipiktor:
Az érettségiből visszamaradt debreceni pajtagogoszgyerek elintézte a BMW gyár Miskolc helyett Debrecenbe telepítését...
Elintézte a FIDESZ mindkét város jövőjét.

Brix 2018.11.06. 20:07:43

A jelenlegi folyamatok szerint pár èvtizeden belül 230-250 ezres várossá válhat Debrecen. Így egy fontos Kárpat-medencei eurorègiós növekedèsi pólussá fog fejlődni a város. Egyre több olyan fontos nagyberuházas van, ami munkahelyeket teremt ès embereket vonz , a fejlődès így garantált. Ellenpólussá csak Debrecen kèpes válni, a nagyvárosaink közül, ráadásul horizontálisan nincs akadálya a fejlődèsnek...A jól informáltak már bevásároltak a fejlesztèsi területekből...

kalaszimisi 2018.11.07. 06:27:31

@nemecsekerno_007: Egyetértek veled. A vízfej felszámolása lenne a megoldás. 9,5-9,8 millió emberrel létre lehetne hozni pár ellensúlyt és mindenki nyerne rajta.

kalaszimisi 2018.11.07. 06:32:17

@Sir Galahad: Ez csak egy gondolatkísérlet, semmi több, a nullához közelítő realitással.

A személyes véleményem az, hogy mivel Budapest és környéke nagyon sok embert tömörít egy helyre, ezért kikerülhetetlenül felemészti a fejlesztéseket, extrém módon felemelkednek az árak és elveszi máshonnan a normális életfeltételeket. Ha lenne egy másik (vagy több) nagyváros (amit esetleg modern szemlélettel fejlesztenek), akkor Budapest is élhetőbb lenne és az ország más területén is lehetne normálisan élni. Ez egy személyes véleményem, amiben tévedhetek is.

kalaszimisi 2018.11.07. 06:36:25

@Csató: Ennek így kellene lennie, főleg a XXI. században. Sajnos én pár esetben nem tudtam megúszni és volt olyan, hogy Kaposvárról vagy Nyíregyházáról kellett Budapestre mennem. Nyíregyháza még valahogy elment, bár nettó 7,5 órát utaztam, de Kaposvárról Budapestre és vissza... az egy rémálom (amúgy kétszer rendőrségi ügy miatt kellett utazni, mert a rendőrség nem tudta helyben kezelni az ügyet, egyszer meg az APEH volt aki berendelt).

kalaszimisi 2018.11.07. 06:38:42

@Tuschinger elvtárs vagyok: A közeli határvonaltól Budapest hegyekkel védett, így kissé más, mint az alföldi elhelyezkedésű Debrecen. Nem tudom ez ma még mennyire szempont, ez csak úgy befészkelődött a gondolataim közé :)

kalaszimisi 2018.11.07. 06:39:18

@BlahBlah: Igen, így van. Sajnos ezt sokszor megszenvedem én is.

kalaszimisi 2018.11.07. 06:43:38

@szepipiktor: Ez csak egy gondolatkísérlet, nulla realitással.
Egy ilyen "csere" az elképzelésem szerint nem azt jelentené, hogy Budapest veszne, hanem megőrizné azt amivel rendelkezik, csupán kialakításra kerülne egy másik nagyváros is.
Egyébként meg azt gondolom én is, hogy reálisabb lenne a közlekedési lehetőségeket javítani, mert jelenleg is vannak Budapestről (is) nagyon rosszul megközelíthető megyeszékhelyek, ami önmagában egy botrány.

nemecsekerno_007 2018.11.07. 09:44:14

@kalaszimisi: 18-20 millió embert símán el tudna tartani az ország, nyílván egyenletesebben elosztva és hatékonyabb erőforrás-kihasználással. De ehhez komoly infrastruktúra kell.
Ja és a határokon átnyúló fejlesztésekkel mert a földrajzi egység a Kárpát-medence. Mindenkinek ez lenne az érdeke....
süti beállítások módosítása